خوشه (سه تا شش سال)

از میان کوچه های شلوغ شهر، از میان تردد آدم ها و ماشین ها، پا به کوچه ای خلوت می گذاری، کوچه ای از کوچه های همین شهر، همین شهر هفتاد رنگ. دلت می خواهد جایی، گوشه ای، کنجی برای خودت خلوت کنی. دیگرانی را بیابی که دغدغه ای داشته باشند از جنس دیگر. فکر چیزی باشند از نوعی دیگر. خان ای بیابی که سرچشمه ای در آن باشد. حرکتی، جنبشی، تفاوتی !
در این کوچه، نرسیده به درخت، کوچه باغی است که از خواب خدا سبزتر است و در آن عشق به اندازه پرهای صداقت آبی است … ما می گوییم خانه. آنانی که آمده اند نیز می گویند اینجا شبیه خانه خودمان است. گرم و پر انرژی. حتی کفش ها را نیز در می آوری، درست مثل خانه، راحت و با صفا جایی که دلمان برایش می تپد تا در آن آرام بگیریم.جایی که پدر و مادر، پدر بزرگ و مارد بزرگ هایمان را به آن دعوا م یکنیم و با افتخار پذیرای شان می کنیم تا گوش دل به خاطرات و قصه هایشان بسپاریم.جایی که کودکانمان با خاطر جمع در آن زندگی م یکنند، می آموزند، کشف می کنند و لذت می برند. در خانه کار نمی کنیم.زندگی می کنیم. درخانه گذر زمان را حس نمی کنیم. همه چیز برایمان آشناست و ساده. همه چیز امن است و روشن! همه برایمان آشنا هستند. خانه، خانه من و شماست. ما در اینجا کار نمی کنیم. با همه وجودمان زندگی میکنیم. شما را نیز به زندگی در خانه خودتان دعوت می کنیم.

مهارت های زندگی

احساسات و هیجانات یکی از مهمترین مهارت هایی است که همه انسانها با آن سر و کار دارند.گویی جهان کودکان بر پایه هیجانات آنها می چرخد. وجود این نیاز در کودکان دلیلی بر این شد کلاسی برپا کنیم تا کودکانمان در آن خود را بیشتر بشناسند و پس از شناخت خود احساس و هیجان را شناسایی کنند و در موقعیت های مختلف، درست ترین احساس را از خود بروز دهند. فعالیت‌های این کلاس باعث می شود که کودک آزادانه به ابراز خود واقعی اش بپردازد و درک متقابلی از دوستانش در این مورد داشته باشد.

بازی های حرکتی

امروزه با زندگی در آپارتمان ها، برای انجام بازی هایی که نیاز به حرکت و جنب و جوش دارند، محدود شده است. ما در سلاله خوشه فرصتی را فراهم آورده ایم که کودکان با خاطری آسوده و خیالی خوش به انجام بازی‌هایی بپردازند که علاوه بر ایجاد هیجانات مثبت، حس بازی به معنای واقعی را دریابد.مربیان بازی های حرکتی پرنشاط متناسب با گروه سنی را طراحی می‌کنند. این فعالیت ها به تقویت حیطه هایی چون: حافظه دقت و تمرکز، ادراک شنیداری و دیداری، تقویت عضلات ظریف و درشت دست و پا می پردازند.همچنین کودکان علاوه بر یادگیری مهارتهای گفته شده با فعالیت های سنتی و بازی های گروهی و دسته جمعی نیز آشنایی پیدا میکنند.

هنر خلاق

در این کلاس کودکان با مفهومی به نام هنر خلاق آشنا می‌شود که خلاقیت آنها بدون دادن الگو شکوفا می شود .در این کارگاه کودک با موارد پایه هنر و خط و ... آشنا می گردد و دنیای رنگ‌ها ، ابزارها ارتباط برقرار می‌کند و می آموزد که چگونه می تواند با آنچه در ذهنش است، ذوق خود را به عینیت تبدیل کند بر روی کاغذ ترسیم کند. علاوه بر موارد گفته شده توانایی نقاشی کشیدن بر اساس تصاویر دیده شده، رسم اشیا با جزئیات بیشتر، توانایی انتخاب ابزار مناسب، توانایی جسمی حرکتی ظریف مانند : بریدن و چسب زدن، مهارت هماهنگی چشم و دست پرسش و پاسخ در کودکان تقویت می گردد.

کتابخوانی

دوستی با کتاب یکی از مهمترین دغدغه های مجموعه در رابطه با کودکان است. مجموعه سلاله خوشه امکانی را برای کودکان فراهم کرده است که ابتدا خوب شنیدن را بیاموزند و سپس کتابی که مناسب سن آنها است را به درستی در دستشان بگیرند و با نگاه کردن به تصاویر، داستان مورد علاقه خود را برای دوستان و مربی خود تعریف کنند. در زمانی که مربی در کنار کودک قرار می گیرد تا او را با طرز صحیح بیان کلمات آشنا کند، کودک مشغول خواندن کتاب و شنیدن است و مربی سوال هایی مرتبط با داستان از کودک می پرسد تا توجه وی را جلب کند و شنیدن فعال را در او تقویت کند.

کشف و تجربه

کنجکاوی و کشف محیط اطراف یکی از مهمترین نیازهای کودکان در بازه سنی مختلف است. اگر این نیاز توسط اطرافیان کودک دیده شود و محیط برای رفع این نیاز غنی باشد، کودک دنیا را مکانی می‌بیند پر از مسائل قابل کشف و تجربه. کودک به مهارت حل مسئله، کشف و روابط علت و معلولی نیز دست پیدا می‌کند و به دنیای جدیدی از تجارب و آزمون و خطا سفر می کند.

چرتکه

یکی از حیطه هایی که همه انسان ها هر روزه با آن سر و کار دارند و در رشد کودکان تاثیر به سزایی دارد، مهارت های ذهنی-شناختی ک.دکان است.مربیان سلاله خوشه با خلق طرح درس های هفتگی سعی بر آشنایی کودکان با مفاهیم زیر دارند: تقویت شمارش و آشنایی با شکل عدد/ شناخت مفاهیم بزرگتر، کوچکتر، سبک تر و سنگین تر، کوتاه تر و بلند تر/ پیروی از الگو

بدن توانا

کودکان سرشار از انرژی و هیجان هستند و ما در سلاله خوشه این امکان را فراهم کردیم تا کودکان بتوانند نیرو و نشاط خود را به صحیح ترین شکل ابراز کنند.علاوه بر این فعالیت هایی متناسب با هر گروه سنی از کودکان رد نظر گرفته شده تا به تقویت و رشد عضلات ظریف و درشت آن ها بپردازیم.

مهارت دستی

کودکان با دستان کوچک خود می توانند دنیای بیرونی خود را بسازند. از این رو فرصتی را فراهم کردیم تا کودکانمان با تقویت عضلات ظریف و درشت دستان خود، بتوانند به رشد خود کمک کنند و فعالیت هایی را دوست دارند انجام دهند از جمله فعالیت هایی که در این کارگاه برگزار می شود: تقویت مهارت کار با قیچی است که در ابتدا شامل درست در دست گرفتن قیچی و برش از روی خط های صاف کوتاه و بعد از مدتی که کودکان تواناییشان در این زمینه بالا رفت، بریدن کاموا را آغاز می کنند. فعالیت دیگری که برای کودکان در نظر گرفته شده، کار پیچ و مهره است. همچنین یادگیری کار با وسایل جعبه ابزار مانند انبر و پیچ گوشی و ... کار با وسیله هایی مانند پانچ و نخ و کاموا و رشد بیشتر عضلات ظریف و درشت کودکان، به منظور یادگیری دوخت و دوز.

قصه گویی

با فراهم کردن این فرصت، کودکانمان را به دنیای قصه ها، کلمات و واژگان می بریم. از ماجرای حیوانات تا داستان دوستی و آداب صحیح غذا خوردن و کمک به دوستان و ... در این کارگاه سعی بر این می شود که هر هفته با توجه به موضوع مورد نظر، گاه کودکان شنونده باشند و گاه سراینده ی داستان. در این کلاس، کودکان با تخیلات و تصورات خود آشتی م یکنند و کلمات را در آغئش می گیرند و با توجه به هر گروه سنی، کودکان دقایقی را با تمرکز نشسته و منتظر قصه گویی نمایش می شوند. راوی قصه ما گاه به بهار سفر می کند و داستانی از دل شکوفه ها و پرنده های خوش صدا می گوید، گاه تابستان را و گاه ما را به دل باران پاییزی و برف زمستانی می برد گویی در حال درست کردن آدم برفی در دل سرما هستیم.

قلقلک فکر

فرصتی می سازد برای تفکر کودکان و دریافت نگاهی تازه به مسائل ارزشی و اخلاقی.زمانی برای آن که بتوانند لحظاتی پرنده ذهن را پرواز دهند تا برایشان خلاقیت و فکرهای دوردست نوینی را به ارمغان بیاورد.

من هوشیار

کلاس من هوشیار یا همان کارکرد های اجرایی به مجموعه ای از فرآیند های شناختی گفته می شود که در مدیریت رفتار هدفمند به کار گرفته می شوند. تلاش ما در این کلاس، بر تقویت مهارت هایی چون: ادارک دیداری،حافظه،ادراک شنیداری و دقت و تمرکز است.

نمایش خلاق

فرصتی را برای کودکانمان فراهم آوردیم تا به جای استفاده از کلام، از بدن جهت ارتباط برقرار کردن با محیط تطراف خود، بهره ببرند. کودکان در این کلاس می آموزند که چگونه با استفاده از بدن خود و حرکات ساده می توانند مفهوم کار خود ار با دوستانشان در میان بگذارند.

نجاری

این کلاس به صورت پروژه ای انجام می شود و هر پروژه چند جلسه به طول می انجامد.مهم ترین اهدافی که در این کلاس پوشش داده می شود.

فرهنگ و مشاغل

سرود ملی زیبای کشورمان را می شنویم، به همراه کودکان به روسالی ماسوله سفر می کنیم و در این روستا به خرید و فروش لبنیات می پردازیم.همچنین شغل ها را می شناسیم و نقش آن ها را در کنار یکدیگر ایفا می کنیم! تاکسی دار، پزشک و ...

مونته سوری

ماریا مونته سوری با مشاهده رفتار کودکان پی برد که کودک بیش از این که به نتیجه کار توجه یا علاقه داشته باشد به رضایت از کار و شیوه انجام آن کار توجه دارد. ویژگی دیگر کودک علاقه به انجام کارهای تکراری است تا کار برایش کاملا درونی شود. اصول اساسی آموزش های مبتنی بر نظام مونته سوری عبارتند از: محیط،آزادی و نقش راهنما