ضرورت آموزش کارآفرینی به کودکان

بررسی ضرورت آموزش کارآفرینی به کودکان


در دنیای امروز با توجه به رشد شرکت‌ها و استارتاپ‌ها، می‌بینیم که کارآفرینی به بخش مهمی از فضای کاری تبدیل شده است. بسیاری از افراد آرزوی این را دارند که روزی کارآفرین شوند و شرکت خودشان را تأسیس کنند. به همین جهت می‌توانیم تصور کنیم آموزه‌هایی که کودکان در سن پایین در رابطه با کارآفرینی می‌بینند، تا چه میزان به آنها سود می‌رساند و در زندگی‌ موثر واقع می‌شود. 

در طول سال‌های رشد کودکان، مشارکت در فعالیت‌های کارآفرینی، می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر آینده آنها داشته باشد؛ بنابراین آشنایی هرچه زودتر آنها با این زمینه، ضرورتی غیرقابل انکار است.

آموزش کارآفرینی به کودکان کمک می‌کند طیفی از مهارت‌ها و شایستگی‌ها را توسعه دهند که چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه‌ای آنها بسیار حائز اهمیت است. مهارت‌های مربوط به کارآفرینی به کودکان می‌آموزد چگونه خلاقانه و منتقدانه فکر کنند، چگونه مشکلات را شناسایی و حل کنند و چگونه ریسک‌های حساب شده را بپذیرند. 

مهارت کارآفرینی به کودکان کمک می‌کند ذهنیت و شخصیت خودشان را رشد دهند و به این باور برسند که با کار سخت، تلاش و یادگیری می‌توانند پیشرفت کنند و موفق شوند. 

علاوه بر این، آموزش‌هایی که بر ایجاد مهارت‌های کارآفرینی تمرکز دارد، می‌تواند به کودکان کمک کند انعطاف‌پذیر و سازگار باشند؛ همچنین آشنایی با این زمینه به طور کلی دانش و مهارت‌هایی را در اختیار آنها قرار می‌دهد که برای شروع و رشد شخصیت و حتی کسب‌ و کارشان نیاز دارند.

در این مقاله، با ماهیت کارآفرینی و تعریف آن، استارت‌آپ‌ها، اهمیت کارآفرینی در دنیای امروز، ضرورت و دلایل آموزش آن به کودکان و همچنین راهکارهایی اجرایی برای آماده‌سازی کودکان در دنیای کارآفرینی آشنا می‌شویم.

تعریف کارآفرینی

برای درک بهتر اینکه یک کارآفرین چه کسی است، ابتدا بهتر است با انواع مختلف کارآفرینان، کارهایی که انجام می‌دهند و همچنین ویژگی‌هایی مشترک میان آنها آشنا شویم.

به طور کلی می‌توان گفت کارآفرین کسی است که یک شرکت را، حول یک نوآوری خاص توسعه می‌دهد. کارآفرینان کسب و کار را مدیریت می‌کنند، ریسک موفق شدن آن را به عهده می‌گیرند و در ازای قبول کردن این ریسک، اغلب بیشترین سود را از موفقیت شرکت خود می‌برند.

بعضی افراد معتقد هستند کارآفرینان به طور کلی شامل افرادی می‌شوند که به طور مستقل کسب‌وکار خود راه می‌اندازند. اما دیدگاه بعضی دیگر از افراد این است که کسب‌‌وکار یک کارآفرین حتماً باید شامل نوآوری و رهبری باشد. 

کارآفرینان همچنین یکی از جنبه‌های مهم اقتصاد هر کشوری هستند؛ چرا که با ریسک کردن بر ایده‌های نوآورانه به رشد اقتصاد کشور نیز کمک می‌کنند. اگرچه گاهی شانس موفقیت در زمینه‌هایی که یک کارآفرین در آنها مشغول به کار می‌شود، شاید چندان امیدوارکننده نباشد؛ اما اگر فرد تبحر و تخصص لازم را داشته باشد و موفق شود، صنایع و زمینه‌های فعالیت‌‌ وی به طور چشم‌گیری پیشرفت می‌کنند.

این مقاله را هم بخوانید: ۱۰ راهکار تقویت حافظه و هوش کودکان

انواع مختلف کارآفرینان

ارائه یک تعریف دقیق از کارآفرینی شاید آنقدرها هم ساده نباشد. یکی از دلایل اختلاف نظر در تعریف کارآفرینی این است که انواع مختلفی از مشاغل را شامل می‌شود. در ادامه چند مورد از انواع کارآفرینی را با هم مرور می‌کنیم.

  • کسب‌وکارهای کوچک

بعضی از فعالیت‌های کارآفرینی در نهایت به کسب‌وکارهای عظیم و بسیار موفق تبدیل می‌شوند اما می‌توان گفت همه آن‌ها در ابتدا به عنوان یک کسب‌‌و‌کار کوچک شروع به کار می‌کنند و ممکن است به همین شکل نیز باقی بمانند. 

به عنوان مثال مغازه‌ها، مشاغل محلی و کسب و کارهایی که در فضایی نسبتاً محدود آغاز می‌شود جزو این دسته هستند.

  • کسب‌وکارهای خانگی

کسب‌وکارهای خانگی می‌توانند جزو دسته قبل قرار بگیرند اما تفاوت حائز اهمیت میان این دو مورد، این است که اینجور کسب‌و‌کارها از خانه اداره می‌شوند نه از دفترها یا دیگر مکان‌های اختصاصی. 

توجه داشته باشید فقط به این دلیل که یک کسب‌و‌کار از خانه اداره می‌شود، به این معنی نیست که نمی‌تواند با مشاغل بزرگتر رقابت کند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ قبل از نقل مکان به یک فضای اداری، از خانه شروع به کار کرده‌اند.

  • کسب‌و‌کارهای آنلاین

کسب‌و‌کار مبتنی بر اینترنت می‌تواند شامل شرکت‌های کوچک، مشاغل خانگی یا حتی تجارت‌های بزرگ باشد. تفاوت اصلی این گروه از کسب‌و‌کارها با دیگر گروه‌ها این است که تجارت در آنها بیشتر به صورت آنلاین اداره می‌شود. امروزه شاهد رشد هرچه بیشتر این‌گونه مشاغل در سراسر دنیا هستیم.

  • مخترع‌ها

به منظور این که یک فرد مخترع به عنوان فردی کارآفرین در نظر گرفته شود، باید از مرحله ایده فراتر رفته، محصول را بسازد و وارد بازار کند. 

  • کارآفرین‌های سریالی

بسیاری از کارآفرینان، صرفاً کسب‌و‌کار را ایجاد می‌کنند و به مدیریت مداوم آن نمی‌پردازند. می‌توان گفت این نوع از کارآفرینان، یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنند، سپس آن را می‌فروشند و به راه‌اندازی یک ایده و کسب‌وکار جدید می‌پردازند. 

این گروه از افراد همچنان کارآفرین محسوب می‌شوند، چرا که در کسب‌وکاری که راه انداخته‌اند مشغول می‌شوند، آن را رشد می‌دهند و سپس می‌فروشند. کارآفرینان سریالی همچنین می‌توانند چندین کسب‌و‌کار را به طور همزمان پیش ببرند و از همه آنها درآمد داشته باشند.

انواع مختلف استارت‌آپ‌ها

استارت‌آپ‌ها شرکت‌ها یا سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که روی عرضه یک محصول یا خدمات واحد در بازار تمرکز می‌کنند. محصول این گونه شرکت‌ها معمولاً کاملاً توسعه‌یافته نیست، همچنین بیشتر این شرکت‌ها در ابتدا توسط بنیانگذاران‌شان تامین مالی می‌شوند و می‌توان گفت برای پیشرفت بیشتر به سرمایه‌گذار نیاز دارند. 

استارت‌آپ‌ها از سرمایه اولیه برای سرمایه‌گذاری در تحقیقات و توسعه طرح‌های تجاری خود استفاده می‌کنند. بازاریابی، تعیین تقاضا برای محصول یا خدمات در دست توسعه، چشم‌انداز و اهداف شرکت و همچنین استراتژی‌های مدیریت و بازاریابی از دیگر شاخص‌های استارت‌آپ‌ها است.

اهمیت کارآفرینی در دنیای امروز

اقتصاد کشورها با نوآوری نیرو می‌گیرد. بسیاری از این نوآوری‌ها از افراد آینده‌نگری نشان داده می‌شود که دارای انگیزه و مهارت‌های لازم برای تبدیل یک ایده بزرگ به واقعیت هستند؛ کارآفرین‌ها. بنابراین می‌توان گفت اهمیت کارآفرینان، فراتر از تأثیری است که بر شرکت‌ها و کسب‌و‌کار خود دارند. این افراد بر جامعه پیرامون خود و گاهی حتی بر جهان تاثیر می‌گذارند. کارآفرینان در صنعت تحول ایجاد می‌کنند، بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارند، بازارهای کاملاً جدیدی ایجاد می‌کنند و همچنین به ایجاد جوامع انعطاف‌پذیر نیز کمک می‌کنند.

  • رشد اقتصادی

موفقیت خدمات و محصولاتی که کارآفرینان ایجاد می‌کنند، به مشاغل، کسب‌و‌کارها و بازارهای دیگر می‌رسد و سبب رشد روزافزون اقتصادی می‌شود.

  • تولید ثروت

کارآفرینان معمولاً کسب‌‌و‌کارهای جدید را برای رشد و توسعه انتخاب می‌کنند و هدفشان، ورود افراد جدید به بازارهای سرمایه‌گذاری است؛ به همین سبب، موجب ایجاد منابع جدید و درآمد و سود هر چه بیشتر می‌شوند.

  • تغییرات اجتماعی

کالاها، محصولات و خدمات نوآورانه‌ای که کارآفرینان ارائه می‌دهند، وابستگی به محصولات و خدمات قدیمی‌تر را کاهش می‌دهد؛ برای نمونه می‌توان به تأثیر تلفن همراه در برقراری ارتباط بین کسب‌و‌کارها، مشتریان، کارمندها و شریک‌های کاری اشاره کرد. 

  • همکاری و مدیریت پروژه‌ها

کارآفرینان با اهمیت کار گروهی و وظایف رهبر گروه آشنا هستند. آنها به خوبی می‌توانند با مدیران، سرمایه‌گذاران، شرکا و سهامداران ارتباط‌های مؤثر برقرار کنند.

ضرورت آموزش کارآفرینی به کودکان

حالا که از اهمیت و تأثیر کارآفرینی بر دنیای امروز گفتیم، مروری کنیم بر اینکه آموزش کارآفرینی به کودکان چه تأثیری بر کودکان و شیوه‌ نگاه آنها به زندگی دارد.

  • شکل‌گیری و تقویت اخلاق کاری 

از همان سن پایین می‌توان در‌ کودکانی که با کارآفرینی و اصول آن آشنا هستند و در محیط کاری قرار گرفته‌اند، رشد اخلاق‌کاری را مشاهده نمود. 

این قضیه به دو صورت اتفاق می‌افتد. مورد اول این است که آنها شرایط محیط کاری و آشنایی با کسب و کار را از همان ابتدا تجربه می‌کنند و ارزش کار سخت را درک می‌کنند. 

مورد دوم، و شاید مهم‌تر نیز این است که در بازه‌های سنی پایین‌تر، پدر و مادر تاثیرگذارترین افراد زندگی‌ برای کودکان هستند. کودکان علاقه زیادی به الگوبرداری از رفتارهای بزرگ‌ترها و به ویژه پدر و مادر خود را دارند؛ به همین دلیل وقتی پدر و مادر خود را به عنوان افرادی سخت‌کوش و با اخلاق کاری حرفه‌ای می‌بینند، خیلی سریع‌تر با این فضا آشنا می‌شود.

  • درک بیشتر در زمینه ارزش پول

یکی از بزرگ‌ترین مزایای آموزش کارآفرینی به کودکان این است: کودکانی که در معرض فعالیت‌های تجاری هستند، احترام بیشتری برای پول قائل می‌شوند و متوجه ارزش آن می‌شوند.

فیونا پارسونز، یک متخصص کارآفرینی که از سن پایین با این زمینه آشنا شده و آموزش‌های مربوط به کارآفرینی را دیده، می‌گوید:«چیزی که در زمینه کاری کمک زیادی به من کرد، این بود که تقریباً از ۱۰ سالگی همیشه به نوعی خودم پول به دست می‌آوردم و استقلالی داشتم که باعث می‌شد اعتماد به نفسم به مرور زمان بیشتر شود. آشنایی با کارآفرینی در سن پایین خلاقیت و رشد شجاعت را در کودک افزایش می‌دهد.» 

  • شکل‌گیری تفکر خلاق

گسترش یک کسب‌‌و‌کار، کار آسانی نیست. مشکلاتی غیرقابل پیش‌بینی‌ به وجود می‌آیند که کارآفرین باید آنها را برطرف کند و کسب‌و‌کار را در مسیر درست پیش ببرد. 

به عنوان پدر و مادر، به جای پنهان کردن چالش‌ها و حتی شکست‌هایتان از فرزندان خود، باید آنها را مستقیم در معرض چیزهایی که ممکن است رخ دهد، قرار دهید. این کار باعث می‌شود کودک از همان سن پایین با روش‌های حل مسئله و تفکر خلاق آشنا شود. 

  • بهبود مهارت‌های ارتباطی

برخی از کودکان در سن پایین، اگرچه شخصیت‌هایی صمیمی و با نشاط دارند اما در مواجهه با بزرگسالان یا افراد غریبه، خجالتی، آرام و کم‌حرف می‌شوند.

زیبایی کارآفرینی و ایجاد کسب‌و‌کار در این است که روزانه با افراد ناآشنا در ارتباط هستید و با آنها تعامل برقرار می‌کنید. بنابراین می‌توان گفت آموش مهارت‌های کارآفرینی به طور قابل توجهی توانایی ارتباط برقرار کردن در کودک را تقویت می‌کند و او را در زمینه‌های کاری، به فردی با تبحر بالا تبدیل می‌کند.

  • هدف‌گذاری‌های بهتر و قوی‌تر

تعیین ارزش برای اهداف مختلف و راهکارهای دستیابی به آنها، چیزی نیست که کودکان به سادگی یاد بگیرند. کودکان استاد شروع کردن کارهایی هستند که قرار است ناتمام بمانند. یک کودک معمولی جایی بین هیجان شروع یک ماجراجویی و لذت رسیدن به پایان کار، خسته می‌شود و هدف خود را از دست می‌دهد. 

خوشبختانه، تحقیقات نشان می‌دهد که گفت‌و‌گو و تعامل منظم بین پدر و مادر با فرزندان به شکل‌گیری و تقویت هدفمند بودن کودکان کمک می‌کند و در نتیجه، آنها بهتر می‌توانند بین رفتارها و انتخاب‌های فعلی خود و اهداف آینده‌شان ارتباط برقرار کنند. 

بنابراین اگر با فرزندان خود زمان بیشتری را در یک محیط کارآفرینی بگذرانید، جایی که اهداف مشخص هستند و مسیرهای عملی برای رسیدن به آن اهداف به طور مداوم در حال توسعه و پیگیری است، می‌توانید سرعت هدفمند شدن کودکانتان را افزایش دهید.

راهکارهای اجرایی برای آماده‌سازی کودکان در کارآفرینی

  • تعیین هدف برای موفقیت در آینده

آموزش تعیین اهداف به کودکان و مشخص کردن راه‌هایی برای رسیدن به اهداف مشخص شده، فعالیتی بسیار شیرین و هیجان‌انگیز است. از کودک خود بخواهید ۱۰ هدف اصلی‌اش را بازگو و یادداشت کند و سپس هدفی را انتخاب کند که فکر می‌کند بیشترین تاثیر مثبت را در زندگی‌اش خواهد داشت. 

سپس در یافتن و مشخص کردن مراحل لازم برای دستیابی به هدف مدنظر فرزندتان به او کمک کنید و او را تشویق کنید که برای رسیدن به آن هدف اقدام کند.

  • تشخیص فرصت‌ها

بسیاری از مردم در تشخیص فرصت‌ها و استفاده از آنها ضعیف عمل می‌کنند؛ به همین جهت هیچ‌گاه پتانسیل کامل خودشان را کشف نمی‌کنند. ارائه آموزش‌های مربوط به تشخیص فرصت‌ها و اقدام عملی در رابطه با آنها، به میزان موفقیت کودکان در آینده، کمک قابل توجهی می‌کند. 

به عنوان مثال، فرزندانتان را تشویق کنید مشکلات کوچک یا به طور کلی موقعیت‌هایی از زندگی را که باعث ناراحتی‌شان می‌شود (چیزهایی مانند دسترسی نداشتن به وسایل بالای قفسه بلند) بازگو و برایشان راه‌حل پیدا کنند. 

چنین کاری باعث می‌شود آنها به جای تمرکز بر خود مشکل، بر ایجاد راه‌حل‌های پربازده تمرکز کنند. این عادت به مرور زمان، مهارت ایجاد ایده‌های سودآور و حل مسئله را در آنها تقویت می‌کند.

  • ضرورت بالا بردن سواد مالی

این مورد یکی از زمینه‌هایی است که همه ما باید آن را تقویت کنیم. بالا بردن سواد مالی کودکان از سن پایین موجب ایجاد پایه مالی مناسبی می‌شود که مدارس اغلب در آموزش آن کم‌کاری می‌کنند.

برای مثال به کودک خود این فرصت را بدهید که از طریق کمک به شما در کسب‌و‌کارتان، کمی درآمدزایی کند. به او در مورد سرمایه‌گذاری و نحوه استفاده از پول، برای ایجاد پول بیشتر در آینده توضیح دهید. کمک کنید تا یک حساب بانکی درست کند و یاد بگیرد درآمد خود را بودجه‌بندی کند.

این مقاله را هم بخوانید: راهکارهایی برای مقابله با دعوای کودکان با یکدیگر

  • پرورش هرچه بیشتر خلاقیت در زمینه‌های مربوط به بازاریابی

آموزش بازاریابی به کودکان، راهی عالی برای تقویت آنها در جذب مشتری است. همانطور که می‌دانید بدون مشتری، حتی بزرگترین کسب‌و کارها و ایده‌ها هم شکست خواهند خورد. 

کودک خود را تشویق کنید که مطالب مربوط به بازاریابی مانند بیلبوردها، بنرهای تبلیغاتی مشاغل و محصولات مختلفی را که در مجلات و تبلیغات تلویزیونی‌ و رادیویی یافت می‌شوند، با دقت مشاهده کند و از او بپرسید که در این گونه تبلیغ‌ها، چه چیزی توجه‌اش را جلب می‌کند.

  • رشد استقلال و اهمیت اعتماد به نفس

ذهنیت کارآفرینی باعث می‌شود کودکان برای موفقیت به خودشان متکی باشند و همین قضیه موجب می‌شود در آینده رهبران موفقی شوند. 

برای مثال، زمانی که فرزندتان از شما خواست اسباب‌بازی یا خوراکی مورد علاقه‌اش را تهیه کنید، او را تشویق کنید راه‌هایی برای ایجاد پول از طریق کارآفرینی ارائه دهد یا سعی کند مبلغ موردنظرش را به‌دست بیاورد. 

این کار، نه تنها موجب تفکر خلاق در کودک می‌شود، بلکه از سن پایین باعث استقلال او می‌شود و اعتماد به نفس وی را افزایش می‌دهد. 

  • توانایی رهبری

در مدرسه به کودکان آموزش داده می‌شود با جریان حرکت کنند، قوانین را رعایت کنند و قدرت تفکر مستقل از آنها گرفته می‌شود. مهارت کارآفرینی کودکان را مجبور می‌کند خارج از چارچوب فکر کنند، راه‌حل‌های منحصربه‌فرد خلق کنند و دیگران را رهبری کنند. 

این فرآیند باعث می‌شود کودکان از همان سن پایین رهبر باشند و درآمد، فرصت‌ها و اعتمادبه‌نفس بیشتری را در زندگی آنها به ارمغان می‌آورد. برای مثال فرزندتان را تشویق کنید که دوستان خود را در فعالیت‌های سرگرم‌کننده مانند ورزش، باشگاه‌های کتاب‌خوانی، تمرین موسیقی و پروژه‌های تجاری کوچک هدایت کند. 

همچنین می‌توانید او را تشویق کنید فعالیت‌های اجتماعی، صحبت و سخنرانی‌های کوچک در مهمانی‌ها و حتی جشن‌های تولد را انجام دهد تا بتواند شکلی از سخنرانی عمومی را تجربه کند.

سخن پایانی

در جهان امروز که رقابت در زمینه‌های کاری بیش از هر زمان دیگری دیده می‌شود، یافتن راه‌های مناسب برای آموزش مهارت‌های کاری و کارآفرینی به کودکان نقش بسیار پررنگی در آینده آنها دارد. بدیهی است که کودکان خردسال، نمی‌توانند وظایف پیچیده و سازنده بسیاری بر عهده داشته باشند اما حتی بودن در کنار شما، و این احساس که درگیر کار هستند، باعث می‌شود سود ببرند. 

بهترین آموزشی که می‌توانید به فرزندتان ارائه دهید، این است که او را در معرض کارهایی قرار دهید که به طور روزانه انجام می‌دهید و با آنها درگیر هستید. این کار مهارت‌هایی را در فرزندتان تقویت می‌کند که راه‌ را برای موفقیت هرچه بیشتر او در آینده هموارتر می‌کند.

منابع

what is an Entrepreneurship 

what is a start up

۵ benefits of teaching young children about Entrepreneurship

the importance of Entrepreneurship

۱۰ ways to teach children Entrepreneurship

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *