تاسیس و فعالیت NGO آموزشی و تربیتی به نام Tasneem در کشور تانزانیا جهت کمک به آموزش در آفریقا

  1. دیدار از مدارس برگزیده امارات متحده عربی توسط مربیان منتخب
  2. دیدار از مدارس برگزیده ژاپن توسط مربیان منتخب
  3. دیدار از مدارس برگزیده فنلاند توسط مربیان منتخب
  4. دیدار از مدارس برگزیده سوئیس توسط مربیان منتخب
  5. دیدار از مدارس برگزیده مالزی، سنگاپور، استرالیا، عمان، قطر، بحرین، کویت، تانزانیا، کنیا، آفریقای جنوبی، ترکیه، کره جنوبی، مراکش، تونس، روسیه، آلمان، فرانسه،کانادا.
  6. شرکت مربیان برگزیده در دوره آموزشی فلسفه برای کودکان در کشور انگلستان
  1. دیدار دانش آموزان و مربیان از  مراکز آموزشی برگزیده کره جنوبی
  2. دیدار دانش آموزان و مربیان از  مراکز آموزشی برگزیده لهستان
  3. دیدار دانش آموزان و مربیان از  مراکز آموزشی برگزیده کرواسی
_

تانزانیا

_
_

لهستان

لهستان دارای یک سابقه‌ی طولانی در زمینه‌ی دستاوردهای آموزشی است.  در دوران حکومت بیگانگان بر این کشور، آموزش و پرورش به طبقه ممتاز جامعه اختصاص داشت.  بعد از جنگ جهانی اول که لهستان مجددا به استقلال رسید، یک سیستم آموزشی متمرکز در این کشور بر قرار شد.  در حال حاضر تحصیل در لهستان برای افراد بین ۷ تا ۱۵ سال رایگان و اجباری است. بعد از تکمیل دوره هشت ساله‌ی ابتدایی، تقریباً همه‌ی دانش‌آموزان وارد دبیرستان می‌شوند. کسانی که به دبیرستان عمومی می‌روند باید برای دانشگاه آماده شوند. اما دبیرستان‌های خصوصی خود در سطح دانشگاه عمل می‌کنند.
در این برنامه‌ی چند روزه، از چند مدرسه، دانشگاه و مرکز فرهنگی این کشور دیدار کردیم.
_
_

عمان

زیست انسان همواره در چالشی بین خوب بد قرار داشته است و این قابلیت بالقوه در وی وجود دارد که به سوی هر یک از این‌ها متمایل گردد. از این رو باید هشیارانه و از همان دوره کودکی برای تربیت به این مهم بپردازیم و قابلیت‌های فردی فرزندانمان را برای گرایش همیشگی به نیکی، پرورش دهیم.
به همین جهت آموزش باید رسالت خود را در هر منطقه و بومی متناسب با این دیدگاه، خود را بازتعریف کند و کودکان علاوه بر تربیت اخلاقی و شخصیتی، این فرصت را نیز داشته باشند تا پتانسیل‌های فردی و البته گروهی‌شان را در مدرسه ارتقا دهند.
عمان به عنوان کشوری با تاریخ غنی و دارای ملتی ارزشمند و ارزش‌مدار، از امکانات قابل توجهی برای تقویت مهارت‌های انسانی و بالابردن کیفیت زندگی برخوردار است.
در پروژه‌ی تاسیس مدرسه‌ی بین المللی عمان، بر آنیم تا با بهره گیری از فرهنگ غنی و گنجینه تاریخی این کشور، فضایی فراهم کنیم که دانش آموزان از ملیت‌های مختلف بتوانند در کنار یکدیگر خوب زیستن، با هم زیستن، دست به عمل زدن و یادگیری مادام­العمر را تمرین کنند تا در راستای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بین الملل نقش خود را ایفا نمائیم.
_
_

امارات متحده عربی

_
_

کرواسی

_
_

فنلاند

_
این کشور اسکاندیناوی به داشتن بهترین مدل های آموزش و پرورش شهرت دارد. هیآت های مختلف از همه جای دنیا دائماً از این کشور بازدید می کنند تا به راز موفقیت آنها پی ببرند و این دقیقاً همان کاری است که ما در این بازدید انجام دادیم .
روز اول به یک مدرسه در هلسینکی پایتخت فنلاند رفتیم تا ببینیم چه دیدگاهی بر سیستم آموزش و پرورش فنلاند حاکم است.
فنلاند کوتاهترین ساعت آموزش در مدرسه و بهترین نتیجه ی آموزشی را در بین کشورهای اروپائی دارد. بچه ها از سال اول تا سال ششم ابتدائی با یک معلم و یک کلاس آموزش می بینند و مدرسه تقریباً حالتی مثل ادامه ی خانه برای بچه ها را دارد.
یکی از معلم های مدرسه ابتدائی می گوید: ” من الان چهار سال است که همین کلاس را درس می دهم . خیلی خوب است . خیلی جالبه که می بینی بچه ها بزرگ می شوند و یاد می گیرند . به نظر من این بهترین روش تدریس است . تقریباً انگار مادر دوم بچه ها هستی .”
شرایط معلم شدن در فنلاند خیلی سخت است . معلم ها مدرک کارشناسی ارشد باید داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش فنلاند می گوید :” ویژگی منحصر به فرد دیگر سیستم آموزش فنلاند این است که معلم ها در روش های تدریس کاملاً خود مختار هستند. به عنوان مثال در موارد یا روش های آموزشی تدریسشان هر طور که مایل باشند عمل می کنند. معلم ها آزادی عمل زیادی دارند. “
در گفت و گوهایمان معلم علوم می گوید :” مهم این است که بچه ها محیط طبیعی اطراف خود را بشناسند. گونه های مختلف را یاد بگیرند . این به آنها کمک خواهد کرد که به محیط زیست خود احترام بگذارند. “
در فنلاند زمان بازی بخش بسیار مهم فرآیند یادگیری است. ساعت تفریح زیاد است و حتی در زمستان بچه ها را تشویق می کنند که بیرون از کلاس در فضای باز بازی کنند.
به بچه ها اعتماد می کنند و حتی در ناهارخوری بچه ها اجازه دارند که خودشان غذا بگیرند. در سالن غذاخوی خدمه ای وجود ندارد.
تاکید بیشتر روی موسیقی ، ورزش و هنر است و توجه زیادی به این کلاسها می شود.
_

مالزی

_
مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیاست. سازمان های دولتی و وزارت خانه های این کشور در شهر پوتراجایا واقع شده است. پایتخت این کشور کوالالامپور است . ما در بازدیدمان از کشور مالزی از مدارس و برخی از دانشگاههای این کشور دیدار کردیم .
آموزش در این کشور در زمره اولویت های اساسی دولت مالزی است. از این رو سالانه مبلغ کلانی از بودجه ی ملی به اهداف آموزشی این کشور اختصاص می یابد . تحصیل در مقاطع ابتدائی و متوسطه برای کلیه دانش آموزان رده های سنی ۷ تا ۱۷ سال رایگان می باشد .
آموزش در مقطع پیش دبستانی از سنین ۴ یا ۵ سالگی و در مهدکودک ها آغاز می شود و به طور معمول تا ۷ سالگی به طول می انجامد . پس از آن آموزش ابتدائی در سن ۷ سالگی آغاز و به مدت شش سال ادامه پیدا می کند. مقاطع تحصیلی پیش دبستانی و ابتدائی به طور عمده توسط مدارس خصوصی ارائه می شود و تنها برخی از مدارس دولتی می باشد .
آموزش و پرورش مالزی هم چنین به فراهم سازی زمینه لازم جهت کسب مهارت های فنی و حرفه ای نوجوانان بالای ۱۵ سال مبادرت می نماید .
برنامه های آموزشی مقطع پیش دبستان بر فعالیت های کلاسی ، فعالیت های گروهی و فعالیت های آزاد تفریحی مشتمل می گردد.  
_

ژاپن

_
سفر ما به ژاپن با راه های طولانی و پروازهای طولانی با خستگی زیادی آغاز شد. اما تمام خستگی ما با ورود به فرودگاه کمتر شد. در تمام فرودگاه نقشه ، بروشور ، کتاب و کاتالوگ های Information  و هم چنین مانیتورهای لمسی که مخصوص کسب اطلاعات بود، وجود داشت .
سفر ما صرفاً یک سفر آموزشی بود و برای بازدید از مدارس مختلف ژاپن راهی این سفر شدیم . یافته هایم را اینگونه می توانم برایتان بازگو کنم:
مردم و دولت ژاپن به آموزش و پرورش اهمیت فراوانی می دهند و سهم زیادی از تولید ناخالص ملی را صرف دوره های آموزش پیش دبستانی و ابتدائی می کنند.
در مدارس ژاپن به انجام کار به صورت گروهی و تیمی تاکید فراوانی می شود.
احترام به دیگران از ویژگی های مدارس ژاپن است .
 محیط آموزشی ژاپن بر رشد اجتماعی و زندگی اجتماعی تاکید ویژه دارد.
حدود سی روز از سال تحصیلی دانش آموزان به بازدید و اردو و جشن های فرهنگی و سایر مراسم اختصاص دارد .
در ژاپن دوره دبستان شش ساله است. ترکیب دانش آموزان در کلاس ها هر ساله تغییر می کند و معلم ها ثابت نیستند تا دانش آموزان بتوانند فرصت آشنایی با افراد جدید را داشته باشند. طی شش سال دوره دبستان دانش آموزان از کیف های مدرسه ی یکسانی استفاده می کنند که به آن ” راندوسه رو ” گفته می شود. در مدارس مسئولیت نظافت مدرسه با دانش آموزان است . بعد از تعطیلی مدرسه ، دانش آموزان کلاس خود را نظافت می کنند و بعضی دانش آموزان هم وظیفه ی شستشوی سرویس های بهداشتی و نظافت حیاط را به عهده دارند.
آنها معتقدند تحصیل فقط یاد دادن درس های مختلف به دانش آموزان نیست . بلکه همکاری با دیگران ، اخلاقیات ، حس مسئولیت پذیری و رفتار اجتماعی نیز بخشی از آن است.
دانش آموزان هنگام ورود به مدرسه کفش های خود را در می آورند و در کمد می گذارند و به جایش ” اوواباکی ” به پا می کنند ( دمپایی های سفید رنگ مخصوصی که هر دانش آموز فارغ از سن و جنسیتش به پا می کند.)
دوران دبیرستان سه ساله است. دانش آموزان برای رفتن به پایه دهم باید در یک امتحان ورودی شرکت کنند.
 در برنامه ی درسی دانش آموزان هم درس های اجباری وجود دارد و هم دروس اختیاری. یکی از درس های اجباری دوره یک ساله ی اقتصاد خانواده است که دانش آموزان را برای زندگی خانوادگی آماده می کند . دانش آموزان باید آشپزی و بودجه بندی را یاد بگیرند و درباره اهمیت خانواده برای آنها صحبت می شود.