معرفی کتاب روانشناسی کودک برای والدین

در گذشته تربیت و پرورش کودکان نسبت به امروز آسان‌تر بود. اما امروزه به دلایل گوناگونی همچون استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا تربیت کودکان با دشواری‌های مختلفی روبه‌رو شده است و بسیاری از افراد به دلیل مراحل نسبتا پیچیده آن، از مشاوران حرفه‌ای ومتخصص در این حوزه کمک می‌گیرند. خواندن کتاب روانشناسی کودکان در این زمینه کمک زیادی به شما خواهد کرد تا بتوانید فرایند پرورش کودک خود را به آسانی آموزش ببینید.

همه ما می‌دانیم که مطالعه کتاب اهمیت به­‌سزایی در تغییر سبک زندگی افراد دارد و استفاده از آن برای پرورش کودکان باعث می‌شود که آن‌ها راه و رسم داشتن یک زندگی موفق را بیاموزند. به دلیل اهمیت بالای نقش کتاب در تربیت کودکان و نوجوانان قصد داریم در ادامه این مطلب، از سری مقالات مربوط به روانشناسی کودک، چند مورد از کتاب‌های روانشناسی مهم را به شما معرفی کنیم، جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنا شدن با انواع کتاب‌های روانشناسی کودکان برای والدین تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع کتاب‌های روانشناسی کودکان

شما به‌عنوان پدر یا مادر، وظیفه دارید که فرزندان خود را به‌شیوه صحیح تربیت کنید تا در طول زندگی خود به‌سراغ انجام کارهای نادرست و غلط نروند. برای مثال بایدها و نبایدهای آموزش  جنسی به کودکان از جمله مهمترین مطالبی است که والدین باید به آن واقف باشند. در این قسمت قصد داریم چند کتاب مهم به شما معرفی کنیم تا با مطالعه آن‌ها بتوانید رفتار بهتری با فرزندانتان داشته باشید و نحوه برقرار کردن ارتباط با محیط اطراف را به آنان بیاموزید. برخی از این کتاب‌های مهم عبارت‌اند از:

·تربیت بدون فریاد:

یکی از کتاب‌های روانشناسی فوق‌العاده، تربیت بدون فریاد است که توسط نویسنده معروفی به اسم هال ادوارد رانکل نوشته شده و در کشور ایران نیز توسط اکرم کرمی ترجمه شده است. همانطور که می‌دانید فریاد زدن اقدامی نامناسب است که ممکن است سبب ایجاد هیجانات ناخوشایند در کودکان شود. گاهی ممکن است عصبانی شویم یا از سر ترس و وحشت فریاد کشیم، کودکان با مشاهده چنین شرایطی رفتار و عکس العمل‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند. زمانی که والدین کودکان و سایر بزرگترها شروع به فریادزدن می‌کنند کودکان درک درستی از پیام و مفهوم فریاد ندارند بلکه فقط صدا را می‌شنوند و در نتیجه فریادزدن را یاد می‌گیرند و ممکن است در هر جایی این عمل را انجام دهند و سبب ناراحتی افراد شوند.

اگر کودک کار نادرستی انجام دهد، فریادزدن انتخاب مناسبی برای تنبیه یا فهماندن اشتباه بودن کار به او نیست؛ شما باید بدون فریادزدن کودکان خود را تربیت کنید. همچنین روش‌های مختلفی برای برقرار کردن ارتباط بین کودک و والدین نیز در این کتاب شرح داده شده است.

·مجموعه کلیدهای رفتار با کودک:

متاسفانه بسیاری از والدین در زمینه رفتار با کودکان یک‌ساله یا چند ماهه اطلاعات زیادی ندارند و نمی‌دانند برای تربیت صحیح این کودکان باید چه کارهایی انجام شود. کودکان از بدو تولد تا بزرگسالی و پیری همواره در رشد هستند و بدون شک نیازهای متفاوتی در این دوره‌ها دارند. در واقع کودک شما پس از بزرگ شدن و درک درست از اطراف خود، مهارت‌های مختلفی نیز به دست می‌آورد که همین مسائل سبب ناراحتی یا سرگردان شدن پدر و مادر او خواهند شد. این مجموعه درباره چالش‌های هر کودک در هر بازه سنی اطلاعاتی در اختیار والدین قرار می‌دهد.

برای مثال ممکن است متعجب شوید که کودک شما که پس از تولد چگونه حدود ۲۰ ساعت و بیشتر می‌خوابید اکنون انرژی بیشتری پیدا کرده و ساعت خوابش متفاوت شده‌است؛ در چنین شرایطی وظیفه شما به‌عنوان پدر یا مادر چیست؟ در کتاب کلیدهای رفتار با کودک به بیشتر سوالات شما پاسخ داده شده است. با مطالعه آن به درک بهتری از رفتار کودک خود خواهید رسید.

·کلیدهای پرورش فرزند شاد:

یکی از انواع کتاب‌های روانشناسی دیگر کتاب کلیدهای پرورش فرزند شاد است. کلیدهای پرورش فرزند شاد توسط نویسنده‌ای به اسم لیزا مک کرت نوشته شده و یک کتاب مناسب برای راهنمایی والدین محسوب می‌شود. با مطالعه این کتاب و استفاده از روش‌های مختلف آن خواهید فهمید که چگونه روحیه فرزندان خود را تقویت کنید و برای شاد بودن آن‌ها تلاش نمایید. در این کتاب مطالب ارزنده زیادی وجود دارد و شما با مطالعه آن به رشد روانی و احساسی کودک خود کمک خواهید کرد.

اکثر والدین در ساختن محیطی سالم و به دور از دردسر برای کودک خود دچار مشکل می‌شوند، اما در کتاب کلیدهای پرورش فرزند شاد خواهید فهمید که چگونه یک محیط عاطفی عالی برای فرزند خود ایجاد کنید. علاوه بر این‌ها با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های این کتاب ارتباط شما با فرزندتان بهتر از قبل خواهد شد و همچنین شناخت عمیق‌تری نسبت به احساس او پیدا می‌کنید.

·فرزند دوم پیامدها و راه‌حل‌ها:

زمانی که فرزند دوم وارد خانواده شود چهارچوب خانواده گسترده‌تر خواهد شد. با وجود فرزند اول برنامه‌ریزی برای فرزند دوم کمی دشوار است و سبب ایجاد ناراحتی‌های زیادی در والدین می‌شود. از طرفی به‌دلیل تاثیرگذاری رفتار والدین در کودکان این موضوع کمی نگران‌کننده است و باید در نحوه ارتباط برقرار کردن با فرزندان بیشتر تلاش کنید.

کتاب فرزند دوم پیامدها و راه‌حل‌های آن یکی از بهترین کتاب‌ها در این زمینه است که به شما در رویارویی با تغییرات بزرگ یاری می‌کند. نویسنده این کتاب چندین سال به پرستاری و مشاوره با خانواده مشغول بوده و با استفاده از تجربیات بدست آمده مسائل مهم، نگرانی‌های والدین و انتظارت فرزند دوم را شرح داده است؛ با مطالعه این کتاب نگرانی‌های خود را کاهش دهید و اطلاعات مفیدی در رابطه با تولد فرزند دوم بدست آورید.

·مقابله با اضطراب در کودکان و نوجوانان:

اضطراب و استرس برای کودکان بسیار خطرناک است و در طولانی‌مدت ممکن است سبب ایجاد مشکلات روانی زیادی در آن‌ها شود. هر چه میزان اضطراب بیشتر باشد تاثیر آن بر رفتارهای کودک بیشتر بوده و مشکلات زیادی در سلامت روان آن‌ها ایجاد می‌کند.

اضطراب و استرس معمولا در هر حالتی ایجاد می‌شود، برای مثال ممکن است کودک شما در موقعیت‌های مختلف مانند شروع مدرسه، رفتن به محیط جدید، فشارهای تحصیلی و حتی صحبت کردن دچار اضطراب شود. با مطالعه این کتاب به راهکارهای مختلفی دست می‌یابید که به شما در تشخیص اضطراب کودک و رفع آن کمک می‌کند. البته راهکارهای مفید دیگری نیز در این کتاب وجود دارد که اکثر مدیران مدرسه برای تربیت دانش آموزان موفق و بدون استرس می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

·کودک مبتلا به اوتیسم:

کودک مبتلا به اوتیسم یکی از کتاب‌های بسیار عالی برای کودکانی است که به اختلالات اوتیسم مبتلا هستند. زمانی که کودک به اوتیسم مبتلا شود رفتارها، مهارت‌ها و برخوردهای خاصی دارد. تمامی این موارد بر نحوه تربیت کودک تاثیرگذار هستند. کتاب کودک مبتلا به اوتیسم در این زمینه به شما کمک فراوانی می‌کند تا بتوانید بهتر از کودک دارای این اختلال مراقبت کنید. والدینی که کودکان آن‌ها به اوتیسم مبتلا هستند با خواندن این کتاب به‌راحتی احساسات و رفتار فرزند خود را درک کرده و برای بهتر شدن او تلاش می‌کنند.

·۱۵۰ شیوه تقویت هوش کودک:

کتاب‌های روانشناسی کودکان زیادی در زمینه تقویت هوش کودکان نوشته شده که یکی از آن‌ها کتاب ۱۵۰ شیوه تقویت هوش کودک است. این کتاب برای کودکان در بازه سنی ۱ تا ۷ سال بسیار مناسب است. در این کتاب بازی‌های مختلفی وجود دارد که به تقویت هوش کودک کمک می‌کند. همچنین با سرگرمی‌های معرفی شده در این کتاب، کودکان برای ساعت‌های طولانی مشغول خواهند بود.

این کتاب با اهداف مختلفی نوشته شده که اولین هدف آن ایجاد تفریح و تقویت هوش کودکان است. بازی‌های این کتاب بسیار جذاب هستند و کودکان پس از مدتی به‌راحتی می‌توانند آن‌ها را فرا گرفته و با تمرین‌کردن در مدت زمان کوتاهی بازی را به پایان برسانند. اگر به دنبال تقویت هوش و استعداد کودک خود هستید این کتاب بهترین گزینه برای شماست.

·کلیدهای شناخت و رفتار با دخترها :

یکی از کتاب‌های روانشناسی که برای دختران نیز بسیار مناسب است و به والدین در شناخت بهتر فرزند دختر کمک می‌کند، کتاب کلیدهای شناخت و رفتار با دخترها است. این کتاب برای پرورش صحیح دختران بسبار مفید استو علاوه بر اینکه به شما در پرورش دختران موفق، سالم و باادب کمک می‌کند، به روابط بهتر مادران با دختران نیز اشاره دارد. نویسنده در این کتاب به‌صورت ویژه‌ای به ارتباط مادران و دختران تلنگری زده و دیدگاه متفاوتی برای آن‌ها به زبان آورده است.

این کتاب بیشتر برای دوره نوجوانی دختران مفید است و به آن‌ها در فراگرفتن مهارت‌های مختلف و ارزش‌های دیگر کمک زیادی می‌کند. همانطور که می‌دانید تربیت فرزندتان در این زمان کمی سخت شده و باید تمام تلاش خود را برای موفق شدن در این زمینه به کار گیرید. طبق تجربیات برخی از مادران این مسیر با درس‌های بزرگی همراه است که در آینده به بهتر شدن زندگی ما کمک زیادی می‌کند.

·کلیدهای تربیت و رفتار با پسرها:

در رابطه با رفتار پسرها نیز کتاب مهمی مانند کلیدهای تربیت و رفتار با پسرها نوشته شده است که برای راهنمایی والدین در رابطه با چگونگی رفتار پسران بسیار مفید است. این کتاب توسط نویسنده معروفی به اسم استیو بیدالف نوشته شده و در آن نکات بسیار مهمی برای والدین و راهنمایی آن‌ها برای تربیت بهتر شرح داده شده است.

بین مغز پسران و دختران تفاوت‌های زیادی وجود دارد، نویسنده در این کتاب تمامی این تفاوت‌ها را با توضیحات کامل شرح داده، علاوه بر این‌ها چند مورد از مهم‌ترین کارهایی که پدران می‌توانند برای فرزند پسر خود انجام دهند را نیز در به صورت کامل در این کتاب آورده است.

پایان کتاب نیز بسیار جالب و زیباست، چرا که در آن نویسنده تاکید کرده است که نوشتن کتاب کلیدهای تربیت و رفتار با پسران به هیچ عنوان به معنای نادیده‌گرفتن حقوق دختران نوجوان نیست. بلکه نویسنده کمک می‌کند تا مسائل پسران را بهتر درک کنیم و والدین نیز بتوانند زندگی بهتری برای فرزندان خود بسازند. در این کتاب به افزایش درک بهتر پسران اشاره شده، که با این کار رشد و توسعه پسران در آینده بهتر از قبل خواهد بود.

·کودکان و رنج ازدست‌دادن:

هنگامی که عزیزی از دست می‌دهیم شرایط برای همه افراد چه بزرگسال و چه کودکان سخت می‌شود، گاهی شرایط ازدست‌دادن برای کودکان واقعه‌ای سخت و دردناک است. البته بزرگسالان به‌خوبی از احساسات خود مطلع هستند اما کودکان درک زیادی از احساسات خود ندارند و همین سبب سخت‌تر شدن شرایط می‌شود. اینکه کودک تا چه مدت برای ازدست‌دادن عزیز ناراحت باشد بستگی به تعبیرهای او دارد، در صورتی که تعبیر غلطی داشته باشد غمگین بودن او مدت زمان زیادی طول می‌کشد.

با کودک سوگوار باید به‌درستی رفتار شود چرا که او بیشتر از قبل به مراقبت نیاز دارد. اگر در این زمینه اطلاعات مفیدی ندارید حتما کتاب کودکان و رنج ازدست‌دادن را مطالعه کنید تا با رفتارهای کودک و نحوه سوگواری آن‌ها آشنا شوید. در این کتاب شما می‌آموزید که باید واقعیت را به کودکان خود بگویید و نباید از عباراتی مانند عمو به سفر رفته یا عمو رفته پیش خدا استفاده کنید.

جمع‌بندی

کتاب‌ها تاثیر بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارند. امروزه با افزایش چالش‌های زندگی، هر یک از افراد با برخی مشکلات روبه‌رو خواهند شد. در این میان چگونگی تربیت کودکان نیز جز آن‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از والدین برای عبور از بحران چگونگی تربیت فرزند خود، از کتاب‌های روانشناسی کودکان کمک می‌گیرند. استفاده از کتاب‌های روانشناسی کودکان نه‌تنها برای والدین بلکه برای تمامی افراد مانند معلمان و کسانی که در زمینه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان فعالیت دارند توصیه می‌شوند. با مطالعه این کتاب‌ها خواهید دانست که ریشه مشکلات آموزشی در کودکان دبستانی چیست، چگونه باید با کودکان رفتار کنید که عزت نفس کودک تقویت شود و یا اگر کودک شما فوبیایی دارد، خواهید دانست که فوبیا چیست و چطور باید فوبیای کودک را برطرف کرد.

زمانی که کودک شما با هر دلیل به مشکلاتی مانند چالش‌های روحی و فیزیکی دچار شود، نیاز است که شما با مهارت کافی بتوانید به او آرامش بدهید و به گفت‌وگو بپردازید. کتاب‌های زیادی به قلم نویسندگان معروف در این زمینه نگاشته شده که ما چند مورد از آن‌ها را معرفی کردیم. شما می‌توانید در صورت مشاهده هر گونه مشکل حتما از تکنیک‌های این کتاب برای برطرف کردن آن در کودک خود استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید در صورت تداوم یا شدت‌گرفتن مشکل حتما از کمک متخصصین بهره ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *