مادر خوب

احتمالا شما نیز چالش‌های زیادی را در زندگی تجربه کرده‌اید ولی اگر اخیرا مادر شده باشید، این را مهم‌ترین چالش زندگی‌تان می‌دانید! به‌ویژه اگر برای اولین بار آن را تجربه می‌کنید. 

فرزند شما دقیقاً از زمانی که باردار شدید به شما وابسته است. شما پرستار، بهترین دوست، مراقب و مهم ترین فرد در تمام دنیا برای او هستید. در مقابل او نیز برای شما بسیار مهم است، در نتیجه احساس سختی و فشار زیادی را تجربه می‌کنید. از این‌رو می‌خواهید هر کاری انجام دهید تا یک مادر خوب باشید، اینطور نیست؟ 

در این مقاله مادر خوب بودن را بررسی خواهیم کرد و چند نکته را در مورد ویژگی‌های مادر خوب و مادر کافی بیان خواهیم کرد.

آیا همیشه باید ایده‌آل باشیم؟

«آیا من به اندازه کافی مادر خوبی هستم؟» اگر این سوال را از خود بپرسید، یعنی یک قدم بزرگ رو به جلو برداشته‌اید!

همیشه تصویر «مادر خوب» با عشق و محبت، بخشش و فداکاری بی‌حد و مرز خود را نشان داده است. تصویری از کمال که گاهی باعث ایجاد احساس گناه در مادران زیادی می‌شود که آیا من در مورد فرزند خودم کوتاهی کرده‌ام؟

اگر به‌جای اینکه وانمود کنیم همه چیز را با هم داریم (چون مادران دیگر این تصویر را از زندگی خود نشان می‌دهند)، ناگهان عکسی از بچه‌هایمان را که در حالت عصبانیت یا سینک پر از ظرف را در شبکه‌های اجتماعی پست کنیم؟ چه اتفاقی می‌افتد؟

حقیقت اینجاست که هیچ کس قرار نیست چنین کاری را انجام دهد.

اما به یاد داشته باشید، پنج دقیقه قبل از تمام عکس‌های قشنگ یک مادر ایده‌آل واقعیت همان بوده است.

هیچ مادری همیشه همه چیز را با هم ندارد. پس بهتر است یاد بگیریم اشتباهات خود را بپذیریم، بی‌نظمی را بپذیریم و از اینکه می‌دانیم بی‌نقص نیستیم وحشت نکنیم.

دستورالعملی برای این کار وجود ندارد. هر مادری با توجه به تجربه مادری خود به تدریج آن را یاد می‌گیرد. برخی از مادران در کاردستی مهارت دارند. برخی از مادران آشپزهای خوبی هستند. برخی از مادران معلمان خوبی هستند. اما همه مادران تمام این ویژگی‌‌ها را با هم ندارند.

شما به‌عنوان مادر یک هنر و خلاقیت مختص به خود را دارید در عین حال هیچ یک از ما نمی‌توانیم در همه چیز بی‌نقص باشیم.

پس با افتخار جلوی آینه بایستید، به خودتان نگاه کنید حتی در آشفتگی‌های خانه به خود بگویید: «من کامل نیستم، اما بهترین کار را انجام می‌دهم. من به بچه‌هایم محبت می‌کنم، حامی آن‌ها هستم.»

ویژگی‌های مادر کامل

هر یک از ما با مجموعه‌ای از باورها یا انتظارات در مورد معنای مادر خوب بودن روبه‌رو هستیم. این باورها از طریق جامعه، تجربیاتی که با والدین خود داشتیم، انتظارات دوستان، خانواده و رسانه‌ها شکل می‌گیرد. این تأثیرات بیرونی معمولا تأثیر زیادی بر ما دارند و هنگامی خودمان مادر می‌شویم، انطباق آن با شرایط زندگی و اینکه «مادر خوب» دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد، بسیار سخت خواهد شد.

تا جایی که گاهی دچار اضطراب، افسردگی و احساس گناه در مورد خود می‌شویم.

هیچ کس کامل نیست و مادرها هم از این قاعده مستثنی نیستند. وقتی یک زن مادر می شود، باید یاد بگیرد با موقعیت‌های جدید سازگار شود. پس کمتر از خودتان انتقاد کنید. اگر مادر دیگری کار خوبی انجام می‌دهد، به این معنی نیست که شما نیز مجبور به انجام آن هستید. هر تربیتی سبک متفاوتی دارد. پس به هر کاری که انجام می‌دهید خوش بین باشید و از غریزه مادرانه خود پیروی کنید.

یک مادر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

به‌عنوان یک مادر نه تنها سلامت جسمی بلکه رشد عاطفی و ذهنی کودک نیز یکی از مسئولیت‌های مهم شما به شمار می‌رود. فرزند شما از هر دو جهت به شما وابسته است تا به او کمک کنید یاد بگیرد که چگونه رشد کند.

اما نگران نباشید؛ فقط لازم است که شما کاری را انجام دهید که برای شما و فرزندتان بهترین است. فراموش نکنید که هرکسی سبک تربیتی مختص به خود را دارد. در عین حال داشتن برخی ویژگی‌های کلی به شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشید. از این‌رو در ادامه برخی از ویژگی‌های یک مادر خوب را به‌عنوان راهنما برای شما بیان خواهیم کرد.

صبر

صبر از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای تعریف یک مادر خوب است. همان طور که کودکان رشد می کنند، سعی می‌کنند جهان را کشف کنند و در مورد آن بیاموزند. گاهی اوقات، در حین تجربه و امتحان کارهای جدید، بی‌دقت می‌شوند.

بنابراین اگر به دنبال تزئین دیوارها با هنر خود هستند یا روی فرش شیر می‌ریزند، لطفا صبور باشید. سرشان فریاد نزنید. چند نفس عمیق بکشید و تمام تلاش خود را برای آرامش انجام دهید. صبر هم به شما و هم برای فرزندانتان کمک زیادی می‌کند. زیرا آن‌ها ویژگی‌هایی را که در شما و شریک زندگی تان می‌بینند یاد می‌گیرند.

حمایت و تشویق

کودکان قبل از اینکه در کارشان به موفقیت برسند، بارها شکست خواهند خورد، در راه رفتن، غذا خوردن به تنهایی یا هر تلاش دیگری که هم‌زمان با رشد خود دارند. اما این وظیفه شماست که همچنان آن‌ها را تشویق کنید حتی اگر بارها و بارها شکست بخورند. کودکانی که دارای مادران حامی و مشوق هستند، معمولا به‌سادگی از شکست‌های خود عبور می‌کنند و به تلاش ادامه می‌دهند. این یک ویژگی است که آن‌ها در حین رشد یاد می‌گیرند و به‌مرور در آن‌ها درونی می‌شود. همچنین به آدم‌هایی تبدیل می‌شوند که شخصیت حامی و مشوق نسبت به دیگران دارند.

درک

این مورد یکی از مهمترین ویژگی‌های یک مادر خوب است. شما باید برای گوش دادن به صحبت‌های فرزندان خود وقت بگذارید و سعی کنید موقعیت را از دیدگاه آن‌ها درک کنید. بچه‌های شما باید بتوانند هر چیزی و در هر زمان با شما در میان بگذارند و مهم نیست چند ساله هستند.

احترام

شما با احترام گذاشتن به فرزندان خود در واقع این کار را به آن‌ها یاد می‌دهید. همچنین آن‌ها یاد می‌گیرند که به خودشان نیز احترام بگذارند. کودکانی که احترام به خود و نحوه احترام گذاشتن به دیگران را آموزش دیده‌اند، شادتر و سخاوتمندتر هستند و در آینده می‌توانند روابط بهتری با دیگران داشته باشند.

ثبات رفتاری

در حین تنبیه فرزندتان، فکر نکنید که باید با او بد رفتار کنید. آن‌ها را با ملایمت و به همان اندازه که همیشه دوستشان دارید، تنبیه کنید. چیزی که یک مادر را به یک مادر خوب تبدیل می کند، توانایی او در درک رفتار فرزندانش است؛ اینکه به آن‌ها بفهمانید که بچه‌های بدی نیستند، اما رفتارشان بد بوده است.

به عنوان مثال می‌توانید به او بگویید که «هل دادن کار خوبی نیست. چون دوستت را هل دادی نمی‌توانی نوبت بگیری.» به جای این که «حالا نمی‌توانی نوبت بگیری چون پسر شیطونی هستی». جمله دوم شخصیت کودک شما را زیر سوال می‌برد. زمانی که صحبت از تنبیه فرزندانتان به میان می‌آید، در پیروی از قول خود ثابت قدم باشید، در غیر این صورت آن‌ها شما را جدی نخواهند گرفت.

وقت کافی

چه مادر شاغل باشید و چه مادر خانه‌دار باید برای فرزندانتان وقت بگذارید. به آنچه که آن‌ها دوست دارند علاقه داشته باشید و تلاش کنید تا با آن‌ها ارتباط بیشتری برقرار کنید. وقتی به شما نیاز دارند در کنار آن‌ها باشید. این کار باعث می‌شود فرزندان شما احساس مهم بودن کنند و به نوبه خود باعث ایجاد اعتماد، عزت نفس و عشق در آن‌ها می‌شوید.

فروتنی

این کار ممکن است کمی سخت باشد، اما بهتر است موقعیت را بررسی کنید و هرجا که اشتباه کردید از فرزندتان عذرخواهی کنید. این نه تنها از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می‌کند بلکه این درس ارزشمند را به فرزند شما می‌دهد که همه اشتباه می‌کنند و بهتر است آنقدر متواضع باشید که اشتباهات خود را بپذیرید. این باعث می‌شود که شما از آن‌ها احترام زیادی دریافت کنید.

آموزش

با کمک به کودک، مهارت‌های او را تقویت کنید تا اعتمادبه‌نفس او افزایش پیدا کند. همان طور که کودک شما رشد می کند و به کارهای مختلف علاقه نشان می‌دهد، برای آموزش واقعی او وقت بگذارید. بعضی از بچه‌ها استعداد خود را از سنین پایین نشان می‌دهند. اگر فرزندتان استعداد خاصی دارد به او کمک کنید تا مهارت‌ها و استعدادهای خود را پرورش دهد تا بتواند در زندگی خود مستقل و سازنده باشد.

در دسترس بودن

ارتباط خوب در یک خانواده برای درک یکدیگر و ایجاد یک رابطه قابل اعتماد و محبت آمیز مهم است. کودکان در هر سنی باید احساس کنند که می‌توانند برای هر نوع مشکلی، حتی مشکلات مهم را با مادرشان در میان بگذارند. بنابراین، ارتباط بدون محدودیت و صادقانه را از سنین پایین ایجاد کنید.

قوی بودن

مادر بودن می‌تواند یک کار پر از استرس باشد. یک مادر این آمادگی را دارد که هر چیزی را که فرزندش می‌خواهد در اختیار او قرار دهد تا همه چیز را برای تربیت فرزندان سالم و شاد به او بدهد. به‌اندازه کافی قوی باشید زیرا تماشای شما به‌عنوان مادری که زندگی را مدیریت می‌کند، به آن‌ها الهام می‌بخشد و درس‌های بزرگی در مورد قدرت و استقامت و همچنین به کارگیری آن‌ها در زندگی روزمره به شما می‌دهد.

احساس دوست داشتن

هر پدر و مادری فرزند خود را دوست دارد، اما نحوه دوست داشتن پایه رشد آن‌ها را تعیین می‌کند. محبت و شفقت از بهترین ویژگی‌های هر فرد است. با ابراز محبت و همدلی به فرزندان خود الگوی آن‌ها باشید.

واقع‌بین 

بعد از دیدن آگهی تبلیغاتی از یک مادر یک خانواده روحیه خود را از دست ندهید. شما نیز می‌توانید چنین مادری باشید. بسیاری از مادران بر این باورند که مادر خوب بودن به‌معنی تمیز نگه داشتن خانه، کمک به کودکان در انجام تکالیف، انجام کارهای خانه و درست کردن غذاهای بی‌نظیر است.

اما لازم نیست همه این‌ها را یک شبه به‌دست بیاورید. کمی آرام باشید و هر بار روی یک کار تمرکز کنید تا بر آن مسلط شوید. به این ترتیب، بار خود را سنگین نمی‌کنید، زمان بیشتری را به کودکان اختصاص می‌دهید.

سلامتی

یک مادر سالم، یک مادر خوب است. اگر سالم باشید، می‌توانید از فرزندتان بهتر مراقبت کنید. اگر روی سلامتی خود تمرکز نکنید و فقط کار کنید، ممکن است سلامتی خود را به خطر بیندازید و بیمار شوید. تربیت فرزند برای مادری که بیمار است بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. بنابراین، فراموش نکنید که ویتامین‌ها و مکمل‌های خود را به‌طور منظم مصرف کنید، سالم غذا بخورید و کمی وقت اختصاصی برای خودتان در نظر بگیرید.

جستجوگری

منظور از جستجوگری داشتن ذهن باز، خلاقیت بالا و سرگرم‌کننده است. این یکی از خصوصیات جالب برای یک مادر خوب است. محدودیت همیشه برای کودکان خوب نیست. اگر به آن‌ها فضایی برای انجام کارهای جدید ندهیم، هرگز یاد نخواهند گرفت و هوش آن‌ها تقویت نمی‌شود. با حمایت از کارهای آن‌ها می‌توانیم به فرزندانمان کمک کنیم تا بهترین خودشان باشند. کودکان به سرعت با شما ارتباط برقرار می‌کنند پس در مورد اقیانوس‌ها، جهان، طبیعت و هر آنچه می‌توانید به آن‌ها بیاموزید و اجازه تجربه و آزمایش را به کودکان بدهید.

ویژگی‌های مادر خوب و کافی

یک مادر خوب که اغلب به آن مادر به اندازه کافی خوب می گویند، تمام تلاش خود را می کند تا:

  • به فرزندش بیاموزد که چگونه زندگی کند.
  • وقتی فرزندانش به او نیاز دارند در کنار آن‌ها باشد.
  • اهمیت عزت نفس را به فرزندش بیاموزد.
  • غذا، سرپناه و عشق فراهم کند.
  • الگوی خوبی برای فرزندان خود باشد.
  • زمانی را برای تفریح با فرزندانش اختصاص دهد.
  • به فرزندانش اجازه دهد تا اشتباه کنند تا از آن درس بگیرند.
  • به فرزندانش بیاموزد که چگونه بدون قید و شرط عشق بورزند.

جمع‌بندی

ما به‌عنوان یک مادر وظایف زیادی در مورد تربیت کودکان و رسیدگی به آن‌ها، رسیدن به امور شخصی، کار خارج از منزل و غیره داریم. گاهی مدیریت کردن تمامی این کارها با هم کمی سخت می‌شود و ممکن است بارها و بارها احساس کنیم که مادر خوبی و کافی برای فرزند یا فرزندان خود نیستیم.

اما بی‌نقص بودن یک تعریف کمال‌گرا از مادر بودن است. همه مادرها در درجه اول زن هستند و ممکن است در برخی موارد بهتر از سایرین بوده و در برخی دیگر محدودیت‌هایی داشته باشند. ولی این به‌معنی کامل نبودن مادرها نیست.

برای مادر خوب و کامل بودن دستورالعمل واحد وجود ندارد ولی می‌توانید از ویژگی‌های کلی برای مثل صبر، درک بالا، احترام، گذاشتن وقت کافی برای فرزندان خود، مثبت‌اندیشی، حس عشق به آن‌ها استفاده کنید.

۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *